DELENÁ STRAVA

Zázračný návod ku štíhlemu telu a lepšiemu tráveniu?

Návodom je delená strava, aneb jesť potraviny bohaté na bielkoviny oddelene od potravín bohatých na sacharidy.

Zpět na Novinky

Zázračný návod ku štíhlemu telu a lepšiemu tráveniu? Návodom je delená strava, aneb jesť potraviny bohaté na bielkoviny oddelene od potravín bohatých na sacharidy. Spoločná konzumácia totiž môže viesť k nedokonalému tráveniu jednotlivých živín, čo môže dokonca zvyšovať riziko niektorých ochorení ... Je to pravda?

Propagátori delenej stravy odporúčajú konzumovať potraviny bohaté na bielkoviny (mäso a mäsové výrobky, vajcia, mlieko a mliečne výrobky, sójové bôby a výrobky z nich a ďalšie) spolu s čerstvým ovocím oddelene od sacharidových potravín. Do sacharidové skupiny sú radené obilniny a výrobky z nich ako je pečivo, koláče, cestoviny, krupica atď., ďalej tiež zemiaky, sušené ovocie, med, sirupy, niektoré druhy zeleniny a strukoviny. Doporučené je konzumovať tieto dve skupiny potravín oddelene v rámci jednotlivých denných chodov. Medzi tzv. neutrálne potraviny, ktoré je možné jesť v kombinácii s jednou z predchádzajúcich skupín, patria hlavne tuky (predovšetkým oleje lisované za studena, margaríny a maslo), kyslomliečne výrobky, tučné syry nad 50% obsahu tuku v sušine, orechy a olejnaté semená a najmä zelenina. Je nutné podotknúť, že výber potravín v jednotlivých skupinách sa môže líšiť podľa propagátora a postupným rozvojom tohto alternatívneho spôsobu stravovania.

Čo na delenú stravu hovoria výživoví odborníci?

Princíp delenej stravy nie je vedecky podložený. Väčšina potravín obsahuje ako sacharidy, tak bielkoviny aj tuky, a enzýmy, ktoré jednotlivé živiny rozkladajú sú v tenkom čreve vyplavované spoločne. Nikdy nejde o samostatné trávenie. Z výživového hľadiska delená strava nie je nijako závadná, lebo nestavenie na vylúčenie konzumácie jednotlivých potravinových skupín vôbec. Ale odporúča len ich oddelenú konzumácii. Preto pri dostatočne pestrej strave aj delená strana môže zabezpečiť množstvo všetkých dôležitých živín.

ZDROJE:

  • DĚLENÁ STRAVA - není dieta ale úprava jídelníčku a celého životního stylu ... [online]. [vid. 18. březen 2014]. Dostupné z: http://www.delena-strava.cz/​
  • PRUGAR, J. - RAMBOUSKOVÁ, J. - VANČÍKOVÁ, L. Několik poznámek k „dělené stravě“. Výživa a potraviny, 2002, č. 6, str. 171-172. ​
  • Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně, přírodovědných a tělovýchovných oborech. Praha: ISV, 2008. ISBN 9788086642482. ​