OVOCIE

Ovocie - jesť či nejesť, a prečo vlastne? Alebo ešte lepšie otázka: Koľko vlastne? Existujú ľudia, ktorí dennodenne vypijú ovocné smoothie, balenie džúsu alebo jej ovocie po kilách. A nájdu sa medzi nami aj takí, ...

Zpět na Novinky

Ovocie - jesť či nejesť, a prečo vlastne? Alebo ešte lepšie otázka: Koľko vlastne? Existujú ľudia, ktorí dennodenne vypijú ovocné smoothie, balenie džúsu alebo jej ovocie po kilách. A nájdu sa medzi nami aj takí, ktorí, či už neúmyselne alebo zámerne, sa ovociu vyhýbajú úplne. Pričom to, že ovocie je "zdravé", všetci vedia.

Ovocie je cenným zdrojom vitamínov, minerálnych látok a vlákniny. Obsahuje viac ako 70% vody, väčšie množstvo sacharidov, predovšetkým vo forme jednoduchých cukrov a zanedbateľné množstvo bielkovín a tuku.

Kvôli vyššiemu obsahu cukru by sa malo ovocie jesť s mierou. Podľa výživových odporúčaní pre obyvateľstvo Slovenskej republiky by mal príjem ovocia spolu so zeleninou dosahovať 600 g, pričom pomer zeleniny a ovocia by mal byť cca 2: 1. Vhodné je, vzhľadom k rýchlemu dodanie energie, ovocie zaradiť pred alebo počas dlhotrvajúce pohybovej aktivity. Pokiaľ ho jete radi na desiatu, odporúčam pridať bielkovinovú potravinu (napríklad cottage syr, biely jogurt ad.), Aby ste znížili výsledný glykemický index desiaty a predĺžili tak pocit sýtosti.

Pozor tiež na konzumované množstvo sušeného ovocia, u ktorého vzhľadom k nízkemu obsahu vody výrazne rastie obsah cukru a tým i energie.

V rámci redukčných diét ľudia z jedálnička ovocie často vyraďujú úplne, pretože majú strach, že vzhľadom na obsah cukru priberú. Paradoxom je, že práve takí ľudia, ovocie oveľa radšej nahrádzajú proteínovými tyčinkami. Kvalitné proteínová tyčinka samozrejme môže byť vhodnou alternatívou rýchle desiaty. Avšak nie je lepší príjem bielkovín a cukry doplniť radšej prirodzenou cestou, napríklad tvarohom s banánom, namiesto proteínové tyčinky, ktorá obsahuje bielkoviny spolu s cukrami pridanými namiesto prirodzených, a navyše aj vyššie množstvom tuku?

Pamätajte si, že jednoduché cukry prijaté z ovocia sa do telesného tuku uloží len vtedy, ak je ovocie konzumuje v nadmernom množstve a človek ku všetkému nie je pohybovo nijako aktívna.

Použitý zdroj: