RAW STRAVA

Raw food, vitariánstvo, frutariánstvo, živá strava - to všetko znamená len jedno - jesť surovú stravu. Jedná sa skutočne o zdravý životný štýl, ako zástancovia tohto alternatívneho spôsobu stravovania propagujú?

Zpět na Novinky

Raw food, vitariánstvo, frutariánstvo, živá strava - to všetko znamená len jedno - jesť surovú stravu. Jedná sa skutočne o zdravý životný štýl, ako zástancovia tohto alternatívneho spôsobu stravovania propagujú?

Hlavnou zásadou tohto alternatívneho spôsobu stravovania je konzumovať surovú tepelne neupravenú stravu. Nemôžu sa jesť pečené, vyprážané, grilované, dusené ani varené pokrmy. Strava smie byť nanajvýš ohriata do teploty v rozmedzí 42-47 ° C. Zásady raw stravy totiž stavia na myšlienke, že potraviny, ktoré prejdú tepelnú úpravou, stráca svoju "energiu" a stávajú sa tzv. Mŕtvou hmotou, ktorá je ochudobnená o aktívne enzýmy, vitamíny a minerálne látky, ktoré telo potrebuje k zdravému fungovaniu.

Bohužiaľ túto nosnú myšlienku vyvracia fakt, že enzýmy obsiahnuté v potravinách sú rovnako inaktivované kyslým prostredím v žalúdku. Enzýmy pre efektívne trávenie živín si potom ľudské telo si samo vytvára.

Základ jedálnička tvorí ovocie, zelenina, orechy, olejnaté semená, strukoviny, obilné klíčky, morské riasy, huby a bylinky. V kulinárske úprave týchto potravín sa medze nekladú - je povolené klíčenie, mletie, mixovanie, namáčanie, sušenie atď.. Obľúbené sú najrôznejšie ovocné či zeleninové smoothie, raňajky vo forme chia pudingu alebo uhorková polievka či guacamole.

Na svoje si príde aj ten, čo má rád potraviny živočíšneho pôvodu - povolené sú surové vajcia, surové mäso a ryby a nepasterizované mlieko. Avšak vzhľadom na to, že tieto potraviny sú konzumované v surovom stave - zvyšuje sa riziko mikrobiálnej kontaminácie a následne riziko vzniku alimentárnych ochorení (napríklad salmonelóza). Naviac bielkoviny rastlinného pôvodu sú v surovom stave zle stráviteľné, čo môže časom viesť aj k nedostatočnému príjmu bielkovín.

Ďalším negatívom raw stravy je vysoká pravdepodobnosť výskytu plesní, napríklad v sušenom ovocí alebo vyklíčených semenách. Nadmerný príjem vlákniny môže znižovať vstrebateľnosť niektorých minerálnych látok, a vzhľadom k vyššiemu príjmu jednoduchého cukru (v ovocí) je zvýšené aj riziko vzniku zubného kazu.

Ako možno vidieť raw stravu, nemožno odporučiť ako dlhodobý a plnohodnotný spôsob stravovania s prínosom pre zdravie. Avšak niektorými ovocnými raw pokrmy je určite vhodné sa spestriť svoj jedálniček pretože sa skutočne javí ako vitamínové bomby.

LITERÁRNE ZDROJE:

  • CUNNIGHAM, Eleese. What Is Raw Food Diet and Are There Any Risks or Benefits Associated with It? American Dietetic Association. Chicago: Elsevier, 2004, 1623. DOI: 10.1016/j.jada.2004.08.016.
  • DOSTÁLOVÁ, Jana. Co se děje s potravinami při přípravě pokrmů. Praha: Forsapi, 2008. Stručné informace pro pacienty. ISBN 9788090382084
  • KAFKOVÁ, Adriana. ANÉMIE – DIAGNOSTIKA A LIEČBA. VIA PRACTICA [online]. Klinika hematológie a onkohematológie FN LP a LF UPJŠ, Košice, 2005, 2(3), 141-144 [cit. 2017-03-03]. Dostupné z: http://www.solen.sk/pdf/Kafkova.pdf
  • BROŽKOVÁ, Iveta, Kateřina MICHÁLKOVÁ, Petra MOŤKOVÁ,Libor ČERVENKA,Výskyt mikroorganismů v biopotravinách a sledování teplotního vlivu při výrobě " raw" potravin: seminář Potravinářské mikrobiologie. Univerzita Pardubice, 2017.
  • KWANBUNJAN, Karunee, Corinna KOEBNICK, Carola STRASSNER a Claus LEITZMANN. Lifestyle and Healthaspecs of raw food eaters. The Journal of Tropical medicine and parasitology [online]. 2000, 1(23), 12-20 [cit. 2017-03-12]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/237618497_Lifestyle_and_Health_Aspec ts_of_Raw_Food_Eaters
  • HANUŠKOVÁ, Daniela, Jana SPÁČILOVÁ, Aneta POHOŘALÁ a Halina MATĚJOVÁ. Raw food versus cooked food aneb syrová strava versus vařená strava. Výživa a potraviny. Praha: výživaservis, 2017, (2), 52-54. ISSN 1211-846X.